mandag 4. februar 2013

Skråninga: Siste lesesirkelmøte

Torsdag 31. januar hadde vi vårt siste lesesirkelmøte i forbindelse med Skråninga. Det vil si "vi" hadde ikke det. Klassen hadde møte, mens læreren var i London på BETT-konferanse. Det ser allikevel ut til at elevene har klart seg fint uten meg (og jeg hadde ikke regnet med noe annet heller), for jeg fikk tilsendt både bilder og tekst til rett tid. Bra!






Parallelt med lesesirkelmøtene har vi også jobbet med teori i forhold til hvordan analysere episke tekster. Episke tekster er fortellende, skjønnlitterære, tekster, som f.eks romaner og noveller. Det neste på programmet nå som vi har lest ferdig boka, er å bearbeide innholdet. Romanprosjektet skal ende opp med en muntlig og en skriftlig bokmålskarakter. I tillegg har vi allerede skrevet en korttekst på nynorsk. Kanskje kan vi dele noen av de muntlige og/ eller skriftlige produktene på bloggen vår også? FØLG MED!

Men aller først: De siste oppdragene fra den siste lesesirkelen:

1. Sammendrag
2. Illustrasjoner
4. Skrivemåte

3. Diskusjonsspørsmål:
- På side 223: Hva tror du er grunnen til at "eg" ikke har lyst til å skrive mer?
- Hvorfor presser "eg" seg selv til å fortsette å løpe når han ikke orker mer?
- Hva kan være grunnen til at hovedpersonen ikke hjalp moren sin da han så at hun led?
- Hvorfor tror du jeg-personen alltid klandrer seg selv for å ha drept både moren og faren sin?
- Hva er det som gjør at han tror Line er kona hans?
- Hva synes du om boka?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar