Jonas, Lotte og Alija jobber. |
Gruppene har litt ulik tidsbruk i møtene. Noen er veldig kjapt ferdige, mens andre tar seg god tid og diskuterer nøye. For å få mest ut av lesesirkelen er det nok det siste som er det mest hensiktsmessige, selv om det selvfølgelig ikke alltid er like lett å vite hva man skal snakke om...
Ingrid og Karina |
Joakim |
1. Sammendrag
2. Illustrasjoner
4. Skrivemåte, s. 94-158
Diskusjonsspørsmålene (oppgave 3) kan ofte være de mest interessante, særlig i en kompleks roman som Skråninga. Her følger ulike eksempler:
- Hvorfor tror du forfatteren skriver på den måten han skriver, og ikke kronologisk?
- Hva tror dere er grunnen til at han (hovedpersonen) har så mange tvangstanker?
- Hvorfor tror dere hovedpersonen gir folk kallenavn i stedet for navnet deres?
- Hovedpersonen drepte nabojenta. Hvordan ville du reagert i hans situasjon? Ville du rømt fra åstedet, eller tatt kontakt med noen?
- Tror du hovedpersonen egentlig ble glad da han hørte at han skulle bli far?
- Hva er det som kan ha gjort at jeg-personen har valgt å henge med "den storlemma" og "han med barten"?
- Hvordan ville dere reagert hvis dere hadde fått vite at dere skulle få barn med en annen gift kvinne eller mann?
- Sprinkel-metaforen er ofte brukt i denne teksten. Hvilken betydning kan det ha?
- Tror du sønnen (jeg-fortelleren) blir påvirket av at faren slår? Kan dette føre til det samme i hans (jeg-personens) framtid?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar