torsdag 17. januar 2013

Lesesirkel, andre møte

Jonas, Lotte og Alija jobber.
Det er torsdag, vi har vårt andre lesesirkelmøte, og gruppene samler seg om Skråninga. Oppgavene er de samme, men vi har rullert ansvaret på gruppa, slik at hver elev nå svarer på noe annet enn de gjorde sist. Ett av målene med disse lesesirklene er at man skal "tygge på" romanen sammen, og se den fra litt ulike sider. Når oppgavene er de samme hver gang blir det gjenkjennelig, selv om man leser andre deler av boka.

Gruppene har litt ulik tidsbruk i møtene. Noen er veldig kjapt ferdige, mens andre tar seg god tid og diskuterer nøye. For å få mest ut av lesesirkelen er det nok det siste som er det mest hensiktsmessige, selv om det selvfølgelig ikke alltid er like lett å vite hva man skal snakke om...


Ingrid og Karina
Som vanlig følger noen smakebiter av ukas oppdrag:
Joakim

1. Sammendrag
2. Illustrasjoner
4. Skrivemåte, s. 94-158









Diskusjonsspørsmålene (oppgave 3) kan ofte være de mest interessante, særlig i en kompleks roman som Skråninga. Her følger ulike eksempler:

- Hvorfor tror du forfatteren skriver på den måten han skriver, og ikke kronologisk?

- Hva tror dere er grunnen til at han (hovedpersonen) har så mange tvangstanker?
- Hvorfor tror dere hovedpersonen gir folk kallenavn i stedet for navnet deres?

- Hovedpersonen drepte nabojenta. Hvordan ville du reagert i hans situasjon? Ville du rømt fra åstedet, eller tatt kontakt med noen?
- Tror du hovedpersonen egentlig ble glad da han hørte at han skulle bli far?

- Hva er det som kan ha gjort at jeg-personen har valgt å henge med "den storlemma" og "han med barten"?
- Hvordan ville dere reagert hvis dere hadde fått vite at dere skulle få barn med en annen gift kvinne eller mann?

- Sprinkel-metaforen er ofte brukt i denne teksten. Hvilken betydning kan det ha?

- Tror du sønnen (jeg-fortelleren) blir påvirket av at faren slår? Kan dette føre til det samme i hans (jeg-personens) framtid?








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar